loading...

کتابخانه شهید هاشمی نژاد شهرستان بهشهر

بازدید : 794
يکشنبه 15 شهريور 1399 زمان : 19:36

اینك در سالروز شهادت این بزرگ مردان بر زندگی سیاسی- اجتماعی آنان مروری كوتاه داریم.
** آیت الله قدوسی؛ بزرگمرد تاریخ انقلاب اسلامی
آیت الله علی قدوسی در مرداد 1306 خورشیدی در شهر نهاوند متولد شد. پدر وی آیت الله احمد قدوسی؛ عالمی‌بزرگ و مرجع تقلید به شمار می‏رفت كه رسیدگی به امور اجتماعی مردم محور اصلی زندگی او بود.
این روحانی مبارز تحصیلات مقدماتی خود را در مكتب ‏خانه و نزد پدر گذراند و به دلیل اینكه در نهاوند امكان ادامه تحصیل نبود، راهی قم شد و درس‏های علوم اسلامی‌و سطح حوزه علمیه را نزد «آیت ‏الله صدوقی» آموخت و پس از آن به درس خارج «آیت ‏الله بروجردی» راه یافت. او توانست از محضر امام خمینی در فقه و اصول بهره‌های فراوانی ببرد و با همتی عالی در1341 خورشیدی به مقام اجتهاد نایل شود.
وی از همان روزهای تحصیل نزد امام راحل، به ایشان علاقه‏مند شد و تصمیم گرفت در زندگی علمی، آموزشی، سیاسی و اجتماعی خویش، بنیانگزار انقلاب اسلامی‌را اسوه خود قرار دهد و در پیمودن مسیر تقوا و تزكیه از اخلاق و رفتار ایشان پیروی كند.
حضور آیت‏الله قدوسی در عرصه‏های علمی‌و عرفانی، وی را از تلاش‏های سیاسی باز نداشت. او در شمار استادان حوزه علمیه قم، به ندای رهبر فرزانه انقلاب علیه دشمن لبیك گفت و همراه دیگر علما و فقهای حوزه به افشاگری‌های پی در پی، روشنگری‌های موثر و اعتراض‌های شدید از راه نشریه‌ها، سخنرانی‌ها، اعلامیه‌ها به خنثی ساختن نقشه‌های استبداد و استكبار پرداخت و این امر سبب شد تا ماموران سازمان اطلاعات و امنیت كشور(ساواك) او را دستگیر و زندانی كنند.
شهید قدوسی پس از رهایی از آزادی، به قم رفت و اهداف خویش را درباره اصلاح ساختار آموزشی حوزه دنبال و از این ‏رو با حفظ اصالت ‏های حوزه و با تكیه بر امتیازها و ویژگی‏های برجسته این نظام، برنامه‏های جدیدی طراحی كرد.
برنامه ‏ریزی دقیق آموزشی، استفاده از روش‏های ارزشیابی، آزمون ‏های منظم، نظارت مستقیم بر متون درسی، از جمله برنامه‏های او در این راستا بود. چنین تفكر اصلاحی به تأسیس مدرسه حقانی انجامید.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) با حكمی‌وی را به عنوان دادستانی كل كشور منصوب كردند. در آن زمان، بسیاری از نیروهای نفوذی و حتی عده‏ای از منافقان در نهاد دادستانی بودند كه آن شهید برای آفت ‏زدایی و اصلاحات بنیادی، تلاش‏های فراوانی انجام داد و نیروهای مومن و انقلابی را جایگزین این‏گونه افراد ساخت.
او نخستین فردی محسوب می‌شد كه آیین‏ نامه دادگاه‏های انقلاب را تدوین كرد و تغییرهای اصولی و زیربنایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌با پیشنهادهای سازنده وی صورت گرفت. تلاش آن شهید بر این بود كه مقررات طاغوتی و ضد اسلامی‌محو و قوانین ارزشمند اسلامی‌جایگزین آنها شود.
آیت الله قدوسی پس از 31 ماه خدمت خالصانه در 14 شهریور 1360 خورشیدی بر اثر انفجار بمبی به وسیله منافقان در دادستانی انقلاب اسلامی‌به شهادت رسید و در حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

** سرتیپ هوشنگ وحید دستجردی؛ رهرو راستین انقلاب
وحید دستجردی در 1304 خورشیدی در اصفهان دیده به جهان گشود و پس از گذراندن تحصیلات تكمیلی وارد آموزشگاه شهربانی شد و از هواداران جنبش ملی شدن نفت ایران بود. شهید دستجردی در دوره خدمت به دلیل نگرش و عملكردش، چندین بار به وسیله حكومت وقت رژیم پهلوی مجبور به استعفا از شهربانی شد.
این مبارز راه حق از پیروان و یاران راستین امام خمینی(ره) به شمار می‌رفت و همواره در انجام دادن دستورهای دینی پایبند بود.
فاصله سال‌های 1356 تا 1357 خورشیدی حكومت دست‌نشانده پهلوی، به دستور استكبار جهانی بر آن شد كه به كشتار مردم در شهرهای گوناگون ایران بپردازد تا بتواند مانع از پیشروی و پیروزی انقلاب اسلامی‌شود. از این رو دستجردی ناگزیر شد در 1357 خورشیدی پس از 32 سال خدمت در رده‌های گوناگون شهربانی درخواست بازنشستگی كند تا نقشی در ظلم و ستم آنها نداشته باشد و در همان سال، با لباس غیرنظامی‌در راهپیمایی پرشور و انقلابی مردم شركت داشت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید دستجردی بار دیگر به خدمت فراخوانده شد و مسوولیت‌هایی همچون رییس شهربانی اصفهان، سرپرست اداره بازرسی و معاون انتظامی‌و ریاست شهربانی كل كشور را بر عهده گرفت.
گروهك منافقان كه در رسیدن به اهداف خود ناكام مانده بود، ترور مسوولان رده بالای نظام را در صدر كارهای خویش قرار داد و در این میان سرنگون كردن نظام نوپای جمهوری اسلامی‌از اهداف شوم آنها بود.
پس از حادثه هفتم تیر 1360 خورشیدی و به شهادت رسیدن تعداد زیادی از بزرگان و مسوولان عالی رتبه كشوری با وجود پیش‌بینی‌های گروهك منافقان، حضور مردم در حمایت از انقلاب گسترده‌تر و نشاط انقلابی آنان بیشتر شد اما آنان به اعمال تروریستی خویش همچنان ادامه دادند و در هشتم شهریور 1360 خورشیدی به دنبال انفجار دیگری كه در ساختمان نخست ‌وزیری روی داد، دو تن از یاران با وفای انقلاب «شهید رجایی» و «شهید باهنر» به شهادت رسیدند؛ سرتیپ هوشنگ وحید دستجردی یكی دیگر از یاران امام خمینی(ره) در این انفجار دچار سوختگی شدیدی شد و سرانجام پس از شش روز در 14 شهریور همان سال به شهادت رسید و به دیار حق شتافت.
امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت شهیدان هوشنگ وحید دستجردی و آیت‌الله شیخ‌علی قدوسی در پیامی‌فرمودند: «اینجانب، شهادت دادستان كل انقلاب(شهید قدوسی) و سرهنگ وحید دستجردی كه در راس شهربانی و قوای انتظامی‌در حال انجام وظیفه بودند و به این تحفه الهی نایل شدند، را به ملت ایران، به حوزه علمیه قم و قوای مسلح تبریك و تسلیت عرض می‌كنم و از خدای متعال، رحمت برای آنان و صبر و شكیبایی برای خانواده محترمشان خواستارم.»

میوه ای که در دسترس ماست ،
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی